المشاركات

عرض المشاركات من مايو, ٢٠٢١

الفصل السابع

صورة
الفصل السابع  ………. توقفت ثلاث سيارات أمام قصر العراب وترجي منها احمد بطلته الخاطفة لانفاس، وخلفه حازم ثم سليم الهوري الذي نظر إلى قصر العراب بشرود ، أفاق على صوت حفيده يحثه على السير، فتح باب قصر العراب ليظهر منه جلال الذي كان يأحلامها الباب وخلفه رحيم وحسن وحسام. ــــ اهلا بيك منتاني يا سليم….. قلها جلال بينما عينه ترسل نظرات صاقبه الي سليم الذي ابتسم بدوره وقال  ــــ اهلا بك يا جلال، هنفضل وقفين كده كتير ولا ايه… ــــ اتفضلو…. تحرك الرجال الي دخل احد الغرف، المجلس الذي جمع اقوى رجال الصعيد والد اعداء يجلسون الآن ليتناسب في ما بينهم من يصدق بعد اكثر من اربعين عام من الطار الذي لا ينتهي ها هم الآن يجتمعون لينهو ذلك الطار الآن. ــــ احنا هنا النهارده عشان نطلب ايد حفيدك لـ ابن ابني احمد علي سنه الله ورسوله. ــــ واحنا وافقنا على طلبك يا حج سليم. ــــ يبقي نقراء الفاتحه…. قالها خالد الذي نظر لهم بخبث ، انتهوا من تلاوة الفاتحة ليبتسم أحمد والفرحة تطير من يعنه فاخيرا سوف تكون له هل عليه الآن أن يشكر من اشغل نار الطار بينهم من جديد اما ماذا فحقا لولا هذا لما حلم أن يتزوجها. ــــ مستنينكم

الفصل السادس

صورة
  الفصل السادس _ احمد انا مستحيل اعمل كده ده مش من مبداء ولا التزاماتي، انا لما اختك هتكون مراتي هتكون كده قولا وفعلا، مش معني اني مش بحبها او اني مشفتهاش قبل كده اني اكرهها او هييجي يوم واتجوز عليها، ده مش هيحصل متقلقش، زي ما انا مطمن علي اختي انت كمان اطمن على اختك.  _ شكرا يا رحيم.  _ بتمنا ان كلامك يتنفذ وتقدر تحمي اختي في غابة الهوري، واعرف ان الرجل هو الي يعزز مراتو ويرفعها وهو الي بينزلها الارض ويخلي الكل يلعب بيها.  _ عارف يا رحيم مستحيل ده يحصل ولو علي جثتي.  _ تمام يا رحيم وانا ده اللي مستنيه منك، اشوف وشك بخير    ……. عاد احمد الى القصر ليجد شقيقة الصغير يتوقف بسيارته امام القصر، اقترب من السيارة ولكنه عقد حاجبيه باستغراب عندما رأى تلك الفتاة تنزل هي الاخرة من جواره، اقترب منهم وهو يدقق النظر في وجه تلك الفتاة ولكنه لم يتعرف علها.   _ حازم... التفت حازم عندما سمع صوت أحمد، نظر إلى اخيه الكبير ثم اتجه له وحضنه ٠  _ ازيك يا احمد.   _ الحمد لله تمام، مين دي.   التفت حازم إلى سراب التي كانت تقف بعيدا عنهم قليلا وهي تنظر لهم بترقب، تنهد حازم ثم عاد بنظره إلى احمد وقال.  _ سر

الفصل الخامس

صورة
  الفصل الخامس  #قناع_العروس(جبابرة الصعيد) #أية_احمد  .............. _ لا انت مش هتعمل كده عشان انت اخوية .  _ تمام ونفس الوضع مع رحيم ، انا ورحيم أصدقاء على الرغم من أن العيلتين كان بينهم طار الي اننا مهتمناش ، انا ورحيم وشين لعمله وحده يا شهد تقدري تقولي توأم الفرق ان رحيم مش بيبين حنيتو  ده ولو بين بيبقي حاجة تانية خالص ، فعشان كده عاوزك تكوني مطمنه .       اومأت له شهد وهي تعود الى حضنه مرة اخرى،  اغمض عينه وتنهد بتعب ، نظر الي شقيقتة بشرود ، اتت في باله فكره لينهض وطلب من شقيقته أن تذهب إلى غرفتها ، بعد ان خرجت شهد من الغرفة اخرج هو هاتفه واتصل بأحد ما .  (شهد خالد سليم الهواري: في السابع عشرة من عمرها فتاة تتميز بطيبتها ونقاء روحها وملامحها الطفولية ، تمتلك عينين بلون الازرق الصافي ، وجهها المستدير الابيض وذلك الفم الصغير ، قصر قامتها ،لديها شعر يصل الي بعد عنقها بقليل بلون البني وبه بعض الخصلات الذهبية ، تدرس  بمساعدة شقيقها الذي قدم لها علي احد المدرس  دون علم والدها وكان يأخذها معه من الحين الى الآخر لكي تتابع دراستها .) في هذا الوقت في طريق قنا كانت تجلس بجوار حازم وهي تنظر

الفصل الربع (٤)

صورة
  الفصل الرابع #قناع_العروس(جبابرة الصعيد) #aya ahmed♥ _ طبعا مهمة انكوا تحموا سراب ، لحد ما يتم إصدار الحكم علي سعد وباقي الي معاه ، وطبعا اول ما رمز ينزل مصر هيكون خطر عليها ، عشان كدة لازم تكونوا معها في كل مكان .    هنا رفع حازم احد حاجبيه على ما قاله اللواء عصام ، ليس صعب ان يحميها فقد تكلف بمثل هذه المهمات من قبل ، ولكن المشكلة الآن أنها فتاة ، وليست أي فتاة بل يشعر بالانجذاب نحوها وهذا وحده يكفيه أن يظل بعيد عنها قدر المستطاع ،   وياتي الان  وهو يقول له ان يظل ملتصقا بها ما هذه الورطة التي حلت علية .  _ عفوا يا فندم اعذرني يعني اية نكون موجودين معها في كل مكان هو حضرتك مش واخد بالك انها بنت وكمان محجبة ، واحنا احنا اربع رجالة عايزنا نكون معها ازاي ده ميصحش ل ليها ولا احنا هـ نقبل  بكده اظن انك فاهم قصدي .  _ فاهم قصدك كويس يا حازم وكنت متاكده انك هتقول كده ، مهو العرق الصعيدي مش هيسمح صح .  _ ههههه لا هو مش عرك انا كلي صعيدي متنساش انا ابن مين يا فندم .  _ وحد يقدر ينسي سليم الهوري ، انا اخذ احتياطاتي ، انت الي هتفضل معها يا حازم .  _ نعم هو اية الي انا فضل معها انا بقولك انا مش

الفصل الثالث (٣)

صورة
  في سرايا عائلة العراب، صاح صوت رحيم الغاضب من ما قاله جده ، هو لن يفعل ذلك لن يشارك في تلك المهزلة لا هو ولا شقيقته الصغيرة .  _ مش هيحصل يا جدي انا مش هتجوز بنت ماكملتش الثامن عشر لسه ، ولا ريتاج ينفع تتجوز وهى فى السن دا ، عاوزني ارمي اختي في النار .  _ رحيم اتخشم انت بتتكلم مع جدك والي قال عليه هاتنفذو ورجلك فوق رقبتك انت فاهم .  _مش رحيم العراب الي يتجبر علي حاجه يا بوي وأنا مش هتجوز طفله ،ولا هتجوز اختي ، الي عمل المشكلة هو الي يحلها، انا واختي مالناش صالح بل موضوع .  _ رحيم اهدي يا ولدي اكيد هتلاقي حل بس مش كده ، اقعد يا ولدي ، اقعد واستهدي بالله.    قالها عمه أمين الذي كان يجلس أمامه وهو يعلم ما يشعر به رحيم جيدا فهو لو في مكانه لما تخلى عن ابنته بتلك الطريقة فمعروف منذ زمن أن الزواج في تلك الحالات يكون الشخص وكأنه يلقي بابنته في النار ويقف يشهدها وهي تحترق ببطء .  (امين جلال العراب "الابن الاوسط لجلال العراب في الخامس والخمسون من عمره ، يختلف كل الاختلاف عن شقيقه الكبير ، فقد ورث طيبه وحنان والدته لم يرث أي شئ من شخصية والده الصارمة فمن يراه لا يصدق انه رجل صعيدي ، فه